Oskar Kruger Motorsport

Nyhetsarkiv

2018-03-30  Oskar Krüger klar för STCC

I årets upplaga av Sveriges högsta racingserie kör Oskar Krüger en Volkswagen Golf GTI TCR för Micke Kågered Racing. Linköpingsföraren har bakgrund i betydligt snabbare bilar i form av sportvagnar och GT4.

– Att köra STCC har varit en dröm sen jag var liten och det känns overkligt att jag kommer stå på startlinjen i maj. STCC är ett riktigt tufft mästerskap och det ska bli kul att köra mot några av de förarna man såg upp mot i sina yngre dagar. Men nu tävlar vi på samma nivå och jag är riktigt taggad för utmaningen. 

Krüger kommer köra för hemmateamet Micke Kågered Racing. Teamet som gjorde STCC-debut i fjol med en bil lyckades ta en pallplats i finalen med Andreas Ahlberg. 

– Jag och Micke fick kontakt under förra året och när jag ringde och kollade möjligheten till ett samarbete 2018 var intresset ömsesidigt. Sen i höstas har vi tillsammans jobbat med samarbetspartners för att göra satsningen möjlig. En härlig teamanda och duktiga människor gör att jag känner mig riktigt bekväm och förberedd för säsongen.


2018-03-25  På långfredagen presenterar Oskar Krüger årets racingsatsning

Satsningen presenteras under Sveriges största bilmässa, Bilsport Performance Show som hålls på Elmia i Jönköping.
– Vad jag ska köra kan jag inte säga i nuläget, men det jag kan säga är att vi steppar upp till en helt ny nivå till årets säsong. Det blir något helt nytt i bilväg men jag är väl förberedd för utmaningen.
Avtäckningen sker strax efter öppning men Oskar och bilen kommer vara på plats under hela påskhelgen. 2017 gästades mässan av 75 000 besökare. 

2017-10-16 Tack för racingsäsongen 2017

Racingsäsongen 2017 har varit en blandning mellan högt och lågt. Men två saker är säkra, det har varit sjukt kul och lärorikt!  Men det hade inte varit möjligt utan alla er som hjälpt till och stöttat!

Efter att ha tjuvstartat säsongen i Legends körde jag för Göteborska Euroracing i Swedish GT:s alla fem deltävlingar. Vi började i en Ferrari 458 Challenge. Bilen är grymt snabb och fantastisk att köra men då reglementet i den högsta klassen, GTA, var för fritt var våra konkurrenters bilar oslagbara. Ändå mäktade vi med två pallplatser under de tre deltävlingarna vi körde med Ferrarin.

Då klassen inte ville göra några ändringar i reglementet fick vi ta lagen i egna händer. Vi bytte helt enkelt klass ner till GTB där reglementet är internationellt och mycket bättre balanserat. Teamägare Kari Mäkinen hade en Maserati GranTurismo MC GT4 som tävlade i fjol. Det var därmed givet att köra med den resterande säsongen trots att vi inte hade möjlighet att göra något riktigt test. Känslan var då fantastisk att komma tvåa i det andra racet på Anderstorp efter att styrservon pajade till det första. Bilstrul blev det även på Mantorp Park med ett läckande bromsok vänsterfram. Säsongens sista race avslutade vi med en helt ok fjärde plats!

Till nästa år är det inte klart vad jag kör. Swedish GT står helt klart som ett alternativ. Det gör även V8 Thunder Cars som jag testade tidigare i veckan. Mest lockande är däremot STCC. Det är långt till säsongspremiären 2018 och då får vi se bakom vilken ratt jag sitter!


2017-09-04 Krüger direkt upp på pallen efter klassbyte i Swedish GT

I helgens andra race på Anderstorp lyckades teamet med den fantastiska bedriften och slutade på en andra plats efter ett katastrofalt förstarace. 

Inför helgens bravader på gamla Formel-1 banan Anderstorp bytte teamet bil från Ferrari 458 Challenge till Maserati Granturismo GT4 vilket även innebär klassbyte från GTA till GTB. Varken Oskar eller Kari hade kört Maseratin innan helgen och hade bara det entimmes långa testet att lära sig bilen på.
– Det är svårt att lära sig bilen på så kort tid. Maseratin kräver en annan körstil då den bland annat är betydligt svagare har bättre grepp och saknar ABS, säger Oskar. 

Efter ett kval som gick över förväntningarna startar Oskar trea i första racet och Kari fyra i det andra. Precis innan det är dags för lineup till första racet hittar mekanikerna ett läckage från styraxeln. Lösningen blev att koppla bort styrservon och göra bilen väldigt tungstyrd. Bilen är nästintill okörbar och racet blir mest en kamp att köra bilen i mål. 

Till det andra racet har bilen blivit fixad och Kari håller sin fjärde plats fram till förarbytet som funkar riktigt bra och vi lyckas ta en placering. Förarbytet sker när säkerhetsbilen är ute på banan så fältet är tätt packat när omstarten går något varv senare. Efter en tuff fight om andra platsen korsar vi mållinjen som tvåa i GTB! 

– Känns grymt kul att återigen få racea mot bilar som går lika fort och att vi hade fart att vinna racet känns riktigt bra inför säsongsfinalen på Mantorp Park om två veckor, säger en nöjd Oskar Krüger efter helgen.


2017-08-31 Ny bil till Anderstorp.

Oskar Krüger och teamet Euroracing byter bilmärke till de två resterande racehelgerna i Swedish GT. Bilen är en långsammare bil men klassar in i den lägre klassen GTB. Där är den är riktigt konkurrenskraftig, något Ferrarin inte riktigt var i GTA på grund av dålig balansering av klassen.

– Det ska bli riktigt kul att byta bil och slåss om segern i GTB men då vi inte kört bilen innan blir det en riktig utmaning, säger Krüger inför helgens race på Anderstorp. 

2017-08-15 Dubbla fjärdeplatser i Kanonloppet

Kanonloppet på Gelleråsen blev en bra helg för teamet med två fjärdeplatser.
 Men det bästa med helgen var ändå Oskars tredjeplats i kvalet.

Med varierande väderförhållanden blev helgen inte enkel för teamets mekaniker. Att det dessutom nu var ytterligare en Ferrari 488 med och tävlade gjorde det inte heller lättare för Oskar och Kari. I kvalet var det torrt på banan och Oskar lyckades dra till med ett riktigt bra varv som räckte till en tredje startruta i första racet. Efter att Oskar kört bort den greppigaste ytan i däcken mäktade Kari med en 8e plats i sin del av kvalet.

Det första racet var blött men upptorkande. Efter en bra start var Oskar uppe på en andra plats efter att ha passerat Thed Björk in i andra kurvan. Med bra häng på 488an som låg i ledning kunde Oskar hålla tillbaka Volvon från attacker bakifrån. Men efter att bromsat aningen sent in i första kurvan tvingades Oskar fortsätta rakt fram och ta den så kallade Escape Roaden. Efter misstaget kom Oskar ut på fjärde plats. Banan torkade mer och mer och då däcktrycket var aningen högt tappade vi farten jämtemot de framförvarande. Efter stabil körning av bägge förarna korsade Ferrarin mållinjen på fjärde plats. Det andra racet var torrt och inte alls lika händelserikt från vår sida. Men vi lyckades även där komma i mål på en fjärdeplats.

Tyvärr hade inte serieledningen balanserat bilarna som de sagt att det skulle. Så vi hade helt enkelt inte fart i bilen nog att komma bättre än vi gjorde i helgen.

Nästa race i kalendern går på Anderstorp första helgen i september. 


2017-07-10  Krüger tillbaka på pallen med Ferrari

Efter en händelserik helg på Falkenberg lyckades Oskar och Kari köra i mål Ferrarin på en tredje respektive fjärde plats i de två racen. – Efter strulen vi hade i premiären på Knutstorp känns det fantastiskt att få gå upp på pallen igen. Bilen funkade bra, jag och Kari körde bra och förarbytet gick klockrent, säger en nöjd Oskar.

Helgen började däremot inte bra. Under kvalet strulade ABSen så att bromsarna låste upp direkt och bilen blev i princip okörbar. Problemet löste sig vid av och påslagning av huvudströmmen men felet kom tillbaka efter några varv. Detta gjorde kvalet svårare en vanligt så Oskar kvalade in som 5a i första racet och Kari som 7a i andra.

Till första racet var problemet löst efter ett starkt jobb av mekanikerna. Bilen funkade riktigt bra och efter ett bra race rakt igenom kom vi i mål som trea. I det andra racet slutade radion i bilen att fungera vilket gjorde att depåstoppet tog tio sekunder för lång tid ändå lyckades vi komma på en fjärdeplats.

Att komma på pallen är en grym känsla men tyvärr känns seger utom räckhåll i dagens läge. Ingen av de bilar som kom på pallen i det andra racet fick vara med i serien förra året och i år är de med och tävlar fritt. Blir det inte ordning på det får vi se vart vi kör nästa gång.


2017-05-08 Pallplats för Krüger i premiären på Knutstorp

Efter att knappt suttit i bilen, Ferrari 458 Challenge, inför helgen lyckades Oskar och Kari ta en pallplats i det blöta första racet. Detta trots att bilen strulade redan i första racet genom att lägga växellådan i friläge två gånger, vilket kostade tid. I race två fortsatte problemen då det förmodligen var diffen som gett upp. Bilen spann hopplöst på innerhjulet ut ur svängarna.

Testet på torsdagen var den enda körningen Oskar fick i bilen innan tävlingshelgen var igång på riktigt. – Ferrarin går riktigt fint och är sjukt rolig att köra. Vi körde testet på fjolårsdäck så greppet var inte optimalt men det känns att det kan gå riktigt fort på en ny uppsättning däck, säger en hoppfull Oskar.

Från ingenstans drog regnet in över Knutstorp inför kvalet. Vi valde att gå ut på slicks och lyckades mäkta med en andra plats, endast slagna på sista varvet av Thed Björk i en Volvo med regndäck. Kari kvalade in på en tredje plats till andra racet.

Efter bra fart i test och kval kändes det att segern var inom räckhåll, nu var det dock ordentligt blött till första racet. Oskar tar nästan starten från Björk men är tvåa ur första sväng. Helt chanslös ökar luckan då Ferrarin inte alls har samma grepp som Volvon i vätan. Björk gör dock ett misstag och Oskar är uppe i ledningen. Efter tuffa fighter får Oskar ge sig och återigen ligga tvåa. Mitt i Oskars stint läger växellådan i friläget. Efter några sekunder fungerar bilen som den ska men luckan växte framåt och täpptes till bakåt. På rakan tappar Oskar ytterligare en placering vilket Oskar och Kari håller hela vägen in i mål. – Att komma på pallen första racet känns så klart riktigt skönt. Att jag däremot inte kunde försvara mig är alltid tråkigt som racingförare men i GT-racing är bilarna olika på gott och ont, säger Oskar efter racet.

I race två, som var torrt, fortsatte problemen med bilen då vi inte fick med oss någon fart ur svängarna. Innerhjulet spann hopplöst och tiderna var långsammare än på testet då vi körde med gamla däck. Kari gjorde en bra start men fick snabbt se sig slagen av konkurrenterna.

Att komma på pallen är alltid kul, speciellt i första racet med en ny bil. Nu väntar demontering och felsökning av bilen för att se varför växellådan strulade och varför det spann på innerhjulet. Nästa race i Swedish GT går 9e juli på Falkenberg.

 Foto: Martin Öberg


2017-01-31 Oskar Krüger kör Ferrari i Swedish GT.

Swedish GT 30 January 2017 (text & bild tagen från STCC )


Tidigare mästaren i Brittiska Radical Clubman, Oskar Krüger, satsar i år på Swedish GT och har tecknat avtal med Göteborgs-baserade Euroracing. Han kommer att dela en Ferrari 458 Challenge med teamägaren Kari Mäkinen och tävla i stora klassen – GTA.

 GT-bilar är inget nytt för Oskar som under fjolåret körde BMW M3 GT4 tillsammans med Thomas Martinsson. Förutom Swedish GT deltog han också i några GT4 European-tävlingar med M3:an – den sista i Ungern i par med just Mäkinen.

– Det känns inspirerande att få dela Ferrari´n med en ung och snabb förare som Oskar, säger Kari Mäkinen. Det blir en ny utmaning och jag hoppas vi kan nå bra resultat under året.

Intresset för Swedish GT växer och är enligt klassens ansvarige Leif Lindström betydligt större än samma tid i fjol.

– Jag tror att breddningen av klassen, där vi öppnar upp för fler biltyper, är en orsak, säger Lindström.

Att Volvo med Prins Carl Philip som förare ger sig in i serien betyder också en del.

Den svenska GT-klassen växer också vad gäller antal tävlingar. Fem helger ingår och samtliga körs vid STCC-arrangemang. Dessutom tillkommer en NEZ-tävling på norska Rudskogen för de som vill tävla mer.

Precis som förra året delas bilarna in i två kategorier – GTA och GTB. Porsche 991 Cup och Ferrari 458 Challenge är måttstocken i den snabbare klassen medan GT4 är basen i GTB. Förra året deltog inte mindre än nio olika sportbilsmärken och allt talar för att mångfalden blir ännu större 2017.

– Vi har fått flera spännande förfrågningar och vi får som tidigare hjälp av SRO (Stephane Ratel Organisation) att balansera bilarna mot varandra – så att det blir så jämnt och rättvist som möjligt.

Premiär för hela STCC-paketet sker på Ring Knutstorp den 4-6 maj.

https://www.stcc.se/2017/01/30/oscar-kruger-kor-ferrari-i-swedish-gt/


2016-10-14 Starten från 24e rutan i Race 2 vid senaste tävlingen på Hungaroring

2016-09-27 Krüger 3a i Europeiska GT4-serien på Hungaroring

Att återigen köra med European GT4 series är riktigt kul. 27 bilar till start och många riktigt duktiga förare från både DTM och formelbilar. Som supportklass till en av världens bästa serier, DTM, på en bana som är av riktig världsklass, Hungaroring strax utanför Budapest i Ungern, kan det inte bli mycket bättre. Vi lyckades komma trea i race 2 trots vi missade med kvalet på lördagen då jag inte fick någon tid. I race 1 kom vi 5a i klassen.

Kvalet blev riktig kaos då en förare körde av banan och tog sönder däcksbarriären under första delen av kvalet då Kari körde. Skitcoolt att få vara supportklass till DTM denna helg men då dom skulle ut precis efter oss hade vi begränsad bantid. Det tog lång tid att fixa däcksbarriären så mitt kval blev nedkortat med 10 minuter. Vi fick inte den informationen så vi bytte till nya däck och så han jag inte ut ett varv innan jag fick ta målflaggan. Surt.

Kari startade race 1 från 22a rutan efter ett svårt kval även för hans del. Efter en bra stint från bägge förarna och ett snabbt depåstopp kunde vi korsa mållinjen på en 14e plats totalt och 5a i AM-klassen.

I race två startade jag från 24e rutan och då var starten extra viktig. Jag bromsade sent och tog yttersväng i första böj. Ner i andra svängen klämde jag mig förbi på innern och var redan då en bit upp i fältet. Totalt körde jag upp mig 9 placeringar första varvet och ytterligare 2 under andra varvet. Vid depåstoppet låg vi på 14e plats och Kari tog över med drygt 20 minuter kvar att köra. Då på en klar tredje plats i klassen skickas säkerhetsbilen ut och fältet trycks ihop.

Vi tappar en placering vid omstarten men med bara några minuter kvar gör bilen som körde om oss ett misstag och Kari tar tillbaka tredjeplatsen som han håller hela vägen in i mål.

Det är alltid härligt att få ställa sig på prispallen men det är extra härligt när man startar nästan sist och får ta revansch efter ett totalt misslyckad kval!


2016-08-14 Halvbra helg på Gelleråsen

Fjärde- och femteplats efter två halvbra race. Inte resultatet vi önskade från helgen på Gelleråsen men ändå helt okej.

Efter att regnet från fredagen hade lagt sig var fortfarande banan fuktig när det var dags för kval. Likt resten av fältet gick vi ut på slicks i hopp om att det skulle torka upp. Det torkade upp och banan blev bara snabbare och snabbare. Oturligt nog fick jag trafik de sista två varven då banan var som bäst men lyckades ändå kvala in på en fjärde plats i klassen.

Första racet började inte lika bra som det gjorde senast på Falkenberg då jag var först i klassen efter staten. Istället tappade jag en placering som kostade mycket. När jag väl kom förbi och upp på en tredje plats så var luckan fram till ettan och tvåan för stor. Jag höll i stort sett samma tempo som framförvarande genom racet så det hade varit kul om jag fått en bättre start så kanske jag kunde utmanat. Efter 50 körda minuter rullade Thomas över mållinjen på en fjärde plats.

Thomas kvalade in på en femte plats till söndagens sprintrace. Ett väldigt tråkigt race för min del då jag kom ut i ingenmansland efter förarbytet. Jag pressade bilen så hårt det gick i hopp om att komma ifatt.  Men icke, jag rullade i mål på en femte plats.

Inte helt nöjda med helgen, nästa race tar vi revansch. Om nästa blir på Hungaroring i Ungern eller på Mantorp Park är ännu inte klart.

 

2016-07-12 Pallplats för Krüger på Falkenberg

Efter en helg med en del strul slutade vi på en härlig andra plats efter det 30 minuter långa sprintracet. I det 50 minuter långa Enduranceracet slutade vi på fjärde plats.

Efter ett kval med blandade känslor startade vi racen från 4e samt 5e rutan i racen. Trots att jag körde bilen så fort det gick var det omöjligt att sätta lika bra tider som de snabbaste GT4-bilarna. Banan passade helt enkelt inte riktigt vår BMW.

Endurance racet började riktigt bra då jag provade yttern i första svängen vilket ledde till att jag var först bland GT4-bilarna efter starten. Jag visste att vi inte hade farten så det var bara att köra defensivt och hålla placeringarna så länge som möjligt. Efter ett kämpigt och något hopplöst race slutade vi på en helt okej fjärde plats.

Under söndagen regnade det hela dagen och slutade strax innan vårt sprintrace startade. Diskussionen om slicks eller regndäck var igång men vi likt alla andra i fältet valde regndäck. Banan torkade upp snabbare än väntat och det började bli torra spår redan under Thomas stint. Efter ett snabbt förarbyte kom vi ut som 3a. Nu var det nästan helt torrt på banan och regndäcken började bli riktigt hala. Jag var snabbare än de två framförvarande bilarna och jag matade in meter efter meter. Efter några varv lyckades jag hala in Ferrarin framför, köra om och vara på andra plats. Med den andra BMW M3n i sikte tog jag ifatt tid men innan jag han komma tillräckligt nära kom målflaggen ut.

Stort tack till teamet Bald Eagle Racing och min teamförare Thomas för ett grymt bra jobb.

Nästa race kör vi på Gelleråsen 


2016-07-05: Snart dags igen

2016-06-20: Tuff säsongsstart för Krüger

Trots bra fart genom hela helgen slutade vi tyvärr i lägre regionen av tabellen på grund av några missöden för teamkompisen Thomas i helgens Swedish GT premiär på Anderstorp Raceway.

När vi kom till Anderstorp hade inte bilen rullat en meter på banan. Ut på testet på lördagen blev det mest shake-down på bil och tid för förarna att känna in bilen. Jag gick först ut på testet och efter att kunna konstatera att bilen sitter ihop kände jag mig snart hemma i bilen igen. Jag lyckades sätta några okej varvtider men kände att det gick att hämta mera tid om vi ställde om bilen inför kvalet.

Under min del av kvalet lyckades jag klämma till med en bra tid som räckte till andra bästa tid i klassen. Riktigt nöjd och skönt att visa att jag kan ha bra fart hemma i Sverige också.

Race 1 visade sig bli katastrof då Thomas som startade hamnade bakom en Ferrari som sköt motorn och läckte olja på banan. Det hela slutade med en tur genom grusfållan och en touch i däckbarriären. Thomas lyckades komma in i depån där våra grymma mekaniker gjorde bilen körbar igen fast halva fronten satt kvar i däckbarriären. Efter förarbyte kom jag ut hopplöst sist, fyra varv efter. Jag kämpade på och gjorde bra varvtider men fyra varv är lite för svårt att köra ifatt.

TV-sända race 2 startade jag från fjärde ruta på gridden, tvåa i klassen. Bilen som skulle startat tvåa kom inte till start vilket gav mig en fördel när lamporna släcktes. Jag bromsade sent och försökte mig på en ytterrökare in i första sväng och kom ut jämsides med Maseratin som startade etta i klassen. Efter ett långt dragrace på långrakan fick jag ge mig då jag fick ytterkurva igen. Jag körde så fort jag kunde och lyckades hålla luckan fram till ettan under hela distansen men hade tyvärr inte farten i bilen för att kunna köra om.
Efter ett bra förarbyte kom vi ut först i klassen. Säkerhetsbilen hade kallats ut på grund av att den andra Ferrarin hade kört av. Fältet blev ihoppackat och med några varv kvar släpptes fältet iväg. Tyvärr blev det inget bra resultat då Thomas råkade snurra och tappade flera placeringar.

Jag är nöjd med min prestation trots att det inte blev några resultat. Jag hade bra fart hela helgen. Nästa lopp går på Falkenberg om två veckor! Här följer länk till TV-sändningen för er som missade: http://www.svtplay.se/video/9064181/motor-stcc/motor-stcc-anderstorp-stcc?start=auto


2016-05-20: Ny hemsidan börjar bli klar och även vad vi kommer att köra. 
Jag kommer att köra för Bald Eagle Racing med deras BMW M3 GT4 i Swedish GT

Oskar Krüger Motorsport
Låsbomsgatan 8
589 41 Linköping
Sweden

Copyright